
Turbinos remontas – aktuali tema daugeliui vairuotojų, ypač turinčių dyzelinius automobilius su turbokompresoriumi. Šiuolaikiniai varikliai dažnai komplektuojami su turbina (turbokompresoriumi), kuri padidina variklio galią, efektyvumą. Tačiau turbina – gana jautrus mazgas, reikalaujantis tinkamos priežiūros. Netinkamai eksploatuojant, ji gali sugesti dar nepasiekus variklio tarnavimo pabaigos. Ką daryti, jei įtariate, kad su turbina kažkas negerai? Kokie yra gedimo požymiai? Ar visada būtina keisti visą turbokompresorių, ar įmanomas remontas (restauravimas)? Šiame straipsnyje apžvelgsime turbokompresoriaus veikimo principą, gedimų priežastis, remontavimo galimybes bei patarimus, kaip prailginti turbinos tarnavimo laiką.
Trumpai apie turbokompresoriaus veikimą
Kas yra turbina (turbokompresorius)? Automobilio turbina – tai prietaisas, susidedantis iš dviejų pagrindinių dalių: turbinos (išmetimo) ratuko ir kompresoriaus (įsiurbimo) ratuko, sujungtų bendru velenu. Išmetamosios variklio dujos suka turbinos ratą, o jis per veleną suka kompresoriaus ratą, kuris suspaudžia į variklį tiekiamą oro mišinį. Paprastai tariant, turbina leidžia „pripūsti“ daugiau oro į cilindrus, kad sudegtų daugiau kuro ir būtų išgaunama didesnė galia. Turbokompresorius gali suktis itin dideliu greičiu (net iki 200–300 tūkst. aps./min) ir dirba aukštoje temperatūroje (išmetimo pusėje virš 500°C). Jis tepamas variklio alyva ir aušinamas ta pačia alyva bei kartais papildomai aušinimo skysčiu. Kodėl turbina genda? Gamintojai projektuoja turbiną tarnauti tiek pat, kiek variklis, ir pati savaime ji neturi greitai susidėvinčių dalių. Tačiau praktikoje turbokompresorius dažnai sugenda anksčiau laiko dėl išorinių priežasčių. Pagrindiniai turbinos „priešai“:
- Tepimo trūkumas arba užteršta alyva. Kadangi turbinos velenas sukasi milžinišku greičiu, jam būtinas geras tepimas švaria alyva. Jei variklio alyva sena, joje gali būti susikaupę abrazyvinių dalelių, kurios pereina pro filtrą. Tokios dalelės braižo guolius ir veleną. Taip pat blogas alyvos filtras ar aplaidus variklio remontas gali palikti šiukšlių alyvos kanaluose, kurios pakenkia turbinai. Kitas scenarijus – važiuojama su per mažu alyvos kiekiu arba užsikimšus tepalo padavimui į turbiną: ji gauna mažiau tepimo, guoliai kaista ir dyla. Perdegusi alyva – jei variklis labai įkaitinamas ir iškart užgesinamas, alyva turbos viduje „užverda“ (susidaro kokso nuosėdos), kurios gali užkimšti tepimo kanalus. Visa tai ilgainiui lemia turbinos ašelės ir guolių susidėvėjimą.
- Išoriniai objektai ir nešvarumai. Jei blogai veikia oro filtras, į turbinos kompresoriaus dalį gali patekti dulkių, smėlio – jos nudrožia sparnuotės menteles. Jei variklio cilindruose lūžta koks komponentas (pavyzdžiui, vožtuvas ar stūmoklio dalis) ir patenka į išmetimo srautą, gali pažeisti turbinos ratuką. Kartais net silpnas varžtelis, paliktas įsiurbimo take po remonto, gali padaryti didžiulę žalą sparnuotei. Taip pat, jeigu variklio įsiurbimo takas nėra sandarus, turbina priversta dirbti didesniu krūviu, kad pasiektų reikiamą slėgį, tai pertempia mechanizmą.
- Perkaitimas. Turbinos veikimas glaudžiai susijęs su variklio temperatūromis. Aušinimo sistemos problemos (jei turbina su skysčio aušinimu) ar blogas tepalas lemia padidintą temperatūrą. Ilgai važiuojant dideliu greičiu ir staiga sustabdžius variklį, turbina staigiai netenka alyvos cirkuliacijos, nors pati dar labai karšta – tai gali sukelti aliejaus užkepimą ir net mikroįtrūkimus metalinėse dalyse dėl staigaus karščio nepašalinimo. Taip pat svarbu tinkamas kuro mišinys: jeigu variklis „netraukia“ dėl blogos degimo sistemos (pvz., neteisingas degalų mišinys), išmetimo dujos per karštos arba suodinos – tai veikia turbinos sparnuotę (gali apnešti suodžiais, sutrikdyti balansą).
- Netinkamas naudojimas ir aptarnavimas. Čia apibendrinant: retai keičiama alyva, naudojama prastos kokybės alyva ar filtras, variklis dažnai eksploatuojamas agresyviai šaltas, po greito važiavimo variklis išjungiamas iš karto (neleidžiant turbinai atvėsti), taip pat „čipavimas“ (galios didinimas) be tinkamo priežiūros – visa tai trumpina turbinos amžių.
Turbinos gedimo požymiai
Kaip vairuotojas gali suprasti, kad jo automobilio turbina galimai sugedo ar genda? Pagrindiniai simptomai:
- Staigus galios sumažėjimas. Automobilis praranda dinamiką, ypač juntama trūkstant traukos aukštesnėse apsukose. Gali atrodyti tarsi variklis netektų „kvėpavimo“ – tai reiškia turbina nebesukuria reikiamo slėgio.
- Dūmingumas. Jei pastebite, kad išmetimo vamzdis meta mėlyną arba pilką dūmą akseleruojant – tai gali reikšti, kad turbinos sandarinimo žiedai leidžia alyvą į įsiurbimą arba išmetimą. Mėlynas dūmas ypač rodo degančią alyvą (dažnas simptomas – sugedusi turbina „valgo“ alyvą, tenka nuolat pildyti). Juodas dūmingumas gali rodyti ir kitus dalykus, bet jei kartu yra galios trūkumas – turbina nebeduoda oro, mišinys per daug turtingas kuru, meta juodus dūmus.
- Švilpiantis, kaukiantis garsas. Veikianti normali turbina turi nestiprų ūžimą, bet jei girdite itin garsų švilpimą, kaukimą (tarsi sirena) kylant apsukoms – galbūt pažeistos sparnuotės ir turbina prarado balansą. Tokį garsą dažnai sukelia sudilusios ašelės guoliai – turbina ima liesti korpusą, skleisdama švilpimą. Taip pat gali būti ir didelis oro nuotėkis tarp turbinos ir variklio (pramuštas vamzdis), bet kartu būtų ir traukos nebuvimas.
- Įspėjimai prietaisų skydelyje, avarinis režimas. Šiuolaikiniuose automobiliuose, jei turbina nesukuria reikiamo slėgio arba sukuria per didelį, variklio valdymo blokas fiksuoja klaidą ir gali įjungti avarinį režimą (limp mode) – variklis silpnas, apsukos ribojamos. Dažnai užsidega „Check Engine“ lemputė. Diagnostikos įranga parodys klaidas susijusias su turbinos slėgiu ar oro srautu.
- Alyvos pėdsakai interkūleryje. Tai jau labiau serviso pastebėjimas nei vairuotojo. Bet jei nuėmus jungtis matoma, kad interkūlerio (oro aušintuvo) viduje daug alyvos – turbinos sandarinimai praleidžia tepalą į įsiurbimo sistemą. Šiek tiek alyvos ten normalu per ilgą eksploataciją, bet gausus kiekis – blogas ženklas.
- Mechaniniai garsai, traškesys. Jei turbina smarkiai sugedusi (pvz., sulūžo sparnuotė ar ašis), gali girdėtis garsus metalinis tarškesys, šlifavimas. Tokiu atveju dažniausiai variklis praranda trauką ir toliau eksploatuoti nereikėtų, nes byranti turbina gali pritrupinti metalo į variklį.
Ką daryti sugedus turbinai?
Jeigu įtariate turbinos gedimą, svarbu nelaukti. Pirmiausia, nedelsdami patikrinkite variklio alyvos lygį. Jei turbina prakiuro ir alyva eina į variklį, galite netekti daug alyvos per trumpą laiką, o važiavimas be tepalo sužalos patį variklį. Sekantis žingsnis – diagnostika servise. Meistrai patikrins slėgį, apžiūrės mechaninę būklę. Turbinos remontas ar keitimas. Yra du pagrindiniai keliai:
- Keisti turbokompresorių nauju arba restauruotu. Naujas originalus turbokompresorius gali kainuoti labai brangiai (500–1500 € ar daugiau, priklausomai nuo automobilio). Yra pigesnių antrinės rinkos (neoriginalių) arba atnaujintų (factory refurbished) variantų. Taip pat galima ieškoti naudotos turbinos iš kito automobilio, bet tai loterija – gali greit ir ta sugesti.
- Remontuoti (restauruoti) esamą turbokompresorių. Daugelis specializuotų dirbtuvių siūlo turbinos restauravimo paslaugą. Tai reiškia, kad jūsų turbina išardoma, įvertinama žala ir pakeičiamos sugedusios dalys: dažniausiai montuojamas naujas vidinis rotorius su guoliais (taip vadinamas CHRA – centrinė kasetė), taip pat nauji sandarinimo žiedai, valoma korpuso suodžiai, jei reikia – keičiamas vožtuvas (taisomas geometrijos mechanizmas). Po to viskas subalansuojama specialiu stendu, kad turbina vėl suktųsi be vibracijų. Toks atnaujinimas dažnai kainuoja pigiau nei nauja turbina, o automobilis atgauna prarastą trauką. Svarbu, kad remontą atliktų patyrę specialistai su tinkama įranga – turbinos subalansavimas itin kritiškas.
Turbinos remontas nėra maloni patirtis vairuotojui, bet sugedus turbokompresoriui – tai nebūtinai reiškia „mirties nuosprendį“ automobiliui ar milžiniškas išlaidas. Šiuolaikiniai servisai daugeliu atvejų gali sėkmingai suremontuoti turbiną, atkurdami jos funkcionalumą už priimtinesnę kainą nei naujos pirkimas. Svarbu laiku atpažinti gedimo požymius ir imtis veiksmų – taip apsaugosite ir kitus variklio komponentus nuo pažeidimų. Tačiau dar svarbiau – rūpintis turbo varikliu profilaktiškai: gera alyva, taisyklinga eksploatacija ir reguliarus aptarnavimas padės turbokompresoriui tarnauti tiek, kiek ir pats variklis. Taigi, mylėkite savo automobilio širdį ir „plaučius“ – tuomet turbinos remontas jums greičiausiai ilgai nebus aktualus. O jei vis dėlto teks su tuo susidurti, žinosite, ko tikėtis ir kaip grąžinti automobilį į kelią su pilnu pajėgumu.